Creabesitas: Verveel je creatief!

Me vervelen kwam niet in mijn woordenboek voor. Continu nuttig bezig zijn, dat was wat ik van kinds af aan had meegekregen. Ik viel van de ene in de andere activiteit of bezigheid en alles moest toch vooral nuttig zijn.

Voordat ik ondernemer werd, werkte ik als accountmanager bij een ICT-bedrijf en mijn klantenkring was het onderwijs. Ik plande mijn eigen vakantie altijd in die lange zomerperiode, omdat ik het vreselijk vond om niks te doen te hebben of mezelf in beweging te houden met opruimen en voorbereiden. “Geef mij maar een deadline” en ik ging fijn aan het werk…

Creatieve mensen raken snel verveeld

Punt 3 op de lijst van 22 eigenschappen van creatieve mensen is:

“3. They get easily bored.

They need to stay stimulated in order to stay active. They won’t focus on something they don’t like. Call them ADHD or whatever you like, this is just part of their genius.”

De mooie kanten aan verveling had ik in die jaren nog niet ontdekt, laat staan de functie ervan. Ik werd er alleen maar heel onrustig van en vond dat gevoel supervervelend. Ik veroordeelde mezelf erom dat ik nou nooit eens stil kon zitten of gewoon op de bank kon zitten niksen. Tot 2009…

De Ontknooping

In dat jaar volgde ik de opleiding tot Creatiecoach bij Marinus Knoope (auteur van ‘ De Creatiespiraal‘ en ‘ De Ontknooping‘). Ik leerde dat emoties en gedragsuitingen elk een specifieke neutrale functie hebben en dat je die functie niet kunt benutten als je er een negatief oordeel over hebt en het voor je lijf vervelend voelt. Zelfs verveling heeft een functie! Er ging een totaal nieuwe wereld voor me open… cover_ontknooping

Toen begon het ontknoopen, het ont-wikkelen, het losworstelen van die oude overtuigingen en onrust. Ik ontdekte dat ik me ‘alleen maar’ bewust hoefde te vervelen, de onrust hoefde te voelen en te doorleven. Daarachter vond ik… een gigantische stroom van nieuwe ideeën, woorden, beelden, activiteiten, chaos en leegte, beweging en stilte tegelijk.

De functie van verveling

In de Ontknooping staan navigatiekaarten van ons Creatie Emotie Navigatie Systeem. Iedere gedragsuiting is functioneel en is de paradox van een tegenovergestelde uiting. Als je voor beide kanten bang bent, als je ze allebei niet wilt vertonen omdat je ze zo vervelend vindt, raakt de boel helemaal op slot en loop je constant te heen-en-weren tussen twee kanten. Ik pak het boek van Marinus regelmatig als naslagwerk erbij als ik bijvoorbeeld ondernemers begeleid naar meer vrijheid-blijheid.

Het woord ‘verveeld’ staat lijnrecht tegenover ‘overladen’. Ahum, met mijn burn-outverleden en de angst voor teveel werk begon me toen te dagen dat ik mezelf door mijn angsten en overtuigingen behoorlijk op slot had gezet. Het vrijmaken van die overlading van creativiteit zorgde voor het voelen van die angst voor teveel. Alsof je een brandslang openzet en in paniek raakt omdat het je door de kracht van het water niet lukt om hem weer te sluiten. Ik heb verveling én overlading juist af en toe nodig om een balans te vinden naar neutraliteit tussen die twee, maar ik vond ze allebei niet fijn aan mezelf! Geen wonder dat er onrust was…

De functie van verveling volgens De Ontknooping is: ‘ontmoet de leegte‘. In die leegte liggen alle antwoorden voor moeilijke vraagstukken, ligt een waardevolle schat aan nieuwe ideeën waar je als ondernemer geld mee kunt verdienen. Wil jij de stap zetten om er ook daadwerkelijk gebruik van te maken?

Verveel je creatief als ondernemer: 3 inzichten

Sinds het voelen van de onrust en het ontladen ervan, is er in mijn onderneming ontzettend veel gebeurd. Ik ben meer momenten van onbehouwen creativiteit gaan ervaren op de meest vreemde tijdstippen (op het toilet, onder de douche of vooral ‘s morgens om 4:00), ben mijn chaotische stroom aan creatieve ideeën gaan organiseren tot een systeem waar ik ze kwijt kan en ben er uiteindelijk iets mee gaan doen: schrijven, schrijven en nog eens schrijven. Nu laat ik geen impuls van verveling en creativiteit onbenut. Ik wacht, noteer en teken alle uitbarstingen en ze liggen nu klaar om benut te worden in de toekomst van mijn bedrijf.

1. Creativiteit is het gevolg van overgave aan verveling.

2. Verveling is functioneel en neutraal

3. Verveling brengt balans in de overlading

weegschaalCreatieve mensen vervelen zich snel, omdat… ze dat nodig hebben om nieuwe creativiteit aan te boren, om in contact te komen met die creativiteit. En die onuitputtelijke stroom aan creatieve ideeën heb je nodig om je onderneming krachtig te maken en continuïteit te behouden. Als jij je niet af en toe bewust verveelt, ligt Creabesitas op de loer. Creabesitas is onderdrukking van creativiteit op basis van belemmerende overtuigingen, onverwerkte emoties en vervelende spanning. Op een bepaald moment wordt dit lijfelijk voelbaar en letterlijk merkbaar in de cijfers in je jaarrekening.

“Call them ADHD or whatever you like”

De ontmoetingen met ondernemers met (een vorm van) ADHD nemen zienderogen toe in mijn leven. Misschien trek ik ze aan omdat ik op ze lijk of omdat ADHD een van mijn specialismen is, maar ik word er zo blij van om te zien dat ik niet de enige ondernemer ben die meer dan één activiteit neerzet in de eigen onderneming. Of meer dan één doelgroep aantrekt. Onderschrift keuze

Veelzijdig ondernemen heeft mijns inziens de toekomst. Mensen met ADHD zijn misschien wel meer dan anderen in staat om die veelzijdigheid te benutten.
Heb je geen ADHD en wil je toch de kunst van veelzijdig ondernemen leren? Dan is er ook hoop voor jou… 😉
Ook jij hebt ontzettend veel puzzelstukjes in je rugzak, die in een perfecte combinatie jouw unieke MultiKracht laten zien.

Wil je reageren? Herken jij jezelf in dit verhaal of juist niet?

Schrijf hieronder je bericht…

(Deze blog is nummer 3 in een reeks van 22 blogs over Creabesitas – onderdrukking van creativiteit, geïnspireerd door het artikel ‘ 22 Things creative people do differently…‘.
Vorige blogs:  1. Werkstress2. Dagdromen)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *