Creabesitas: ‘School kills creativity’

“Traditioneel onderwijs is funest voor de creativiteit…” De afgelopen jaren heb ik verschillende mensen woorden van deze strekking horen uitspreken. Diverse filmpjes passeerden mijn ogen en oren die deze uitspraak ondersteunen. Het prikkelt me nu om het onderwerp ‘school’ verder uit te diepen aan de hand van de lijst ‘wat creatieve mensen anders doen’ en door deze filmpjes met jou te delen:

Creatieve mensen bekijken de wereld door de ogen van een kind

Punt 4 op de lijst van 22 eigenschappen van creatieve mensen is:

“4. They watch the world with the eyes of a child

There’s a part of them that never grows up, and maybe this is the real secret, observing the world with the eyes of a child.”

Graag voeg ik daar nog iets aan toe: creatieve mensen bekijken de wereld door de ogen van een kind, dat nog niet naar een traditionele school is geweest… Waarom? Omdat de creativiteit van kinderen nog zuiver aanwezig is voordat ze voor het eerst in aanraking komen met het traditionele onderwijssysteem dat niet meer past bij het kind van nu. Voordat ik nu heel veel leerkrachten die keihard werken om hun werk goed te doen, beledig en tegen mij in het harnas jaag: het is het systeem dat niet meer bij de meeste kinderen past. En met de meeste kinderen bedoel ik: de kinderen die hun aandacht op meer plekken tegelijk kunnen hebben (en zich dus niet kunnen concentreren op het ‘saaie’ schoolwerk), de kinderen met ADHD, de kinderen die goed zijn in muziek, sport, tekenen of andere creatieve vakken.

Deze kinderen hebben andere vormen van onderwijs nodig, anders is het funest voor hun creativiteit. Ouders en begeleiders, zoals leerkrachten, huisartsen, kinderartsen en onderwijsbegeleiders, hebben de verantwoordelijkheid om de creativiteit in het kind volledig tot uiting te laten komen en hun sterke kanten nog sterker te maken. Niet de verantwoordelijkheid om de creativiteit te onderdrukken zodat het kind past in het systeem en ze de zwaktes proberen op te schroeven tot gemiddelde waarden, waarmee direct de sterktes naar beneden getrokken worden.

Sterktes versus zwaktes
Uit een lezing door Tom van ‘t Hek, voormalig bondscoach van het Nederlands vrouwenhockeyteam, heb ik jaren geleden het volgende onthouden: medailles win je niet door de zwaktes van de spelers te proberen ontwikkelen naar sterktes. Je wint medailles door de sterktes te verbeteren en een team samen te stellen waar alle verschillende sterktes de zwaktes van elkaar opvangen en door zo optimaal samen te werken.

logan laplante
Bekijk de TED talk van Logan

Is het zo vreselijk om een 4 te halen voor rekenen terwijl je geweldig bent in het bedenken van ideeën voor een beter milieu? Wat is er mis met een motorische stoornis als je de volgende Einstein in de dop bent? En is het adviseren van ADHD-medicatie nodig voor een meisje van 8 dat verdrietig is omdat ze gepest wordt door een klasgenootje? Een oplossing voor het hele probleem zou thuisonderwijs kunnen zijn, zoals Logan Laplante van 13 jaar nu geniet, sinds hij op 9-jarige leeftijd door zijn ouders uit het traditionele schoolsysteem is gehaald en nu zijn eigen ‘Hack-school’ heeft ontwikkeld.

Helaas is het in Nederland niet zomaar toegestaan om je kind van school te halen en thuisonderwijs te geven. Op Wikipedia onder thuisonderwijs vond ik samengevat de volgende informatie: ‘Er zijn wetsartikelen door middel waarvan vrijstelling van inschrijving op een school kan ontstaan, als ouders geen school in hun omgeving kunnen vinden die overeenkomt met hun eigen levensovertuiging’.

Ik leed aan creabesitas
Ook ik heb traditioneel onderwijs genoten. De leukste lessen vond ik tekenen, taal en vakken waarbij ik mooie schriften met plaatjes kon maken, zoals aardrijkskunde en geschiedenis. Alles waar een spelend element in zat, vond ik heerlijk. Ik herinner me dat dat heerlijke gevoel steeds verder vervaagde door het serieuze leren om goede cijfers te halen.

Stiekem ben ik altijd jaloers geweest op mijn voormalige klasgenootje (en sinds 22 jaar mijn levenspartner) Maurice, die zijn hart volgde en koos voor de LTS om timmerman te worden. Zijn moeder, nu dus mijn schoonmoeder, is trots op alles wat Maurice doet en maakt. Ze heeft zich niet druk gemaakt om een mager rapport of dat laagste cijfer voor het schriftje voor aardrijkskunde, waar ik het hoogste cijfer voor had. Ze heeft al die jaren vertrouwd op zijn vermogen om zichzelf door de stappen naar zijn doel heen te slaan. En dat doel bereiken is meer dan gelukt.

Ik heb destijds andere keuzes gemaakt, omdat ik anderen en vooral mijn ouders niet tot last wilde zijn. Inmiddels ben ik na veel wijze lessen en het doorworstelen van de nodige conflictmomenten en aanverwante lichamelijke problemen, tot de volgende conclusie gekomen:

“Je toekomst is een gevolg van keuzes,
gemaakt op basis van beschikbare informatie
en je emotionele reactie daarop…”

Het is nooit te laat om je creativiteit te ont-dekken. Het is nooit te laat om jezelf te informeren over meer mogelijkheden. Het is nooit te laat om de voor jou en jouw kind juiste keuzes te maken. Luister naar wat je kind nodig heeft, niet naar wat het systeem verlangt van het kind. Luister naar het kind in jou dat nog ergens verscholen zit onder die laag van overtuigingen en oordelen van anderen en angst om uit je veilige positie, om uit het gareel te stappen. En wil je nog meer informatie? Bekijk dan het filmpje van Sir Ken Robinson: ‘Do schools kill creativity?’

Reageren?

Wil je reageren? Heb je zicht op meer mogelijkheden om ander soort onderwijs door te voeren in jouw omgeving? Wil je meehelpen om Creabesitas, onderdrukking van creativiteit, te verhelpen in alle verschijningsvormen? Plaats je reactie hieronder…

(Deze blog is nummer 4 in een reeks van 22 blogs over Creabesitas – onderdrukking van creativiteit, geïnspireerd door het artikel ‘ 22 Things creative people do differently…‘.
Vorige blogs:  1. Werkstress2. Dagdromen3. Vervelen)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *