Romantisering van dwang: de wortel in het ontstaan van #metoo verhalen?

Het ene #metoo bericht na de volgende #nothanks beweging vliegt ons om de oren in de media. Seksueel grensoverschrijdend gedrag is bespreekbaar geworden. Het aantal meldingen van seksueel geweld is verdubbeld, volgens een bericht op NU.nl. Echter, zoveel meldingen, zoveel meningen, lijkt het wel weer. Slachtoffers hadden maar moeten leren zich te verdedigen, is de algemene trend van de vele reacties van veelal niet-slachtoffers. Victimblaming is weer niet van de lucht, sinds Jeroen Pauw op 17 november de dames van #nothanks op bezoek had, die het zat zijn om ongewenst betast te worden tijdens een avondje uit naar een festival of concert. “Romantisering van dwang: de wortel in het ontstaan van #metoo verhalen?” verder lezen

Bevriezing: het nog onbegrepen overlevingsmechanisme in de #metoo discussie

Dinsdagavond keek ik naar het BNNVARA programma ‘Verkracht of niet?’. Los van het feit dat het moeilijk voor mij was om naar te kijken, gezien mijn persoonlijke ervaringen als slachtoffer van aanranding, ben ik blij dat dit programma bestaat. Het is al eerder opgenomen dan het moment dat de #metoo beweging op gang kwam, maar een betere timing bestaat niet, denk ik. In dit programma worden waargebeurde situaties nagespeeld en wordt een panel van jongeren gevraagd of zij kunnen inschatten of er sprake is van aanranding (in het verhaal van die uitzending) of niet. Wie is er schuldig aan de situatie? “Bevriezing: het nog onbegrepen overlevingsmechanisme in de #metoo discussie” verder lezen

“Wat deed dat meisje daar eigenlijk op dat laantje…?”

“Wat deed dat meisje daar eigenlijk op dat laantje, zo ’s avonds laat?”, hoorde ik de dader zeggen. Je leest het goed, de dader…. Mijn stapvriendinnetje en ik zaten op het politiebureau in een apart kamertje, terwijl in het kamertje ernaast de dader was binnen gebracht. Hij zat met zijn vriendin te praten, omdat hij niet begreep waarom hij was opgepakt. ““Wat deed dat meisje daar eigenlijk op dat laantje…?”” verder lezen

Stress in de klas

2016-03-compleet-onderwijs-jaargids-voorkantHerkent u als leerkracht dat u, niet voldaan, moe thuis komt na een dag werken? Dat u graag uw creativiteit wilt uiten in de lessen, maar dit door regelgeving, toetsen en papierwerk geen ruimte meer krijgt? Dat leerlingen in overvolle klassen sterk emotioneel op elkaar en op u reageren? Het kan zijn dat u onbewust in een vicieuze stresscirkel bent beland.

“Stress in de klas” verder lezen

Hoeveel gevluchte gezinnen kunnen leven van het jaarsalaris van een profvoetballer?

Twee weken geleden kwam ik thuis vanuit Lesbos.

Nog ben ik in verwarring over wat er gebeurd is en wat er gebeurt. Niet zozeer over wat er daar gebeurd is, dat is me volledig helder. Ik heb vluchtelingen water gegeven en uit hun natte zwemvesten geholpen toen ze de oversteek van Turkije naar Lesbos hebben gewaagd, dat is duidelijk. Thuisgekomen heb ik me ingezet voor Dutch Parcels for Refugees, waarbij mensen zelf pakketten met kleding en schoenen opsturen naar Lesbos. Ook dat is duidelijk. “Hoeveel gevluchte gezinnen kunnen leven van het jaarsalaris van een profvoetballer?” verder lezen

Anders omgaan met ADHD

2015-03 Compleet Onderwijs Jaargids - VoorkantIs ADHD een ziekte waar medicatie de enige uitkomst voor is? Of is ADHD een verzonnen fenomeen, zoals veel in de media wordt verspreid? Volgens de zelfstandig professionals die zich hebben aangesloten bij Anders ADHD, ligt de waarheid in het midden. ADHD bestaat, want de persoon met ADHD en de omgeving heeft er last van. Maar van wat dan? En is medicatie wel de enige remedie? “Anders omgaan met ADHD” verder lezen